Meble tapicerowane Vico Magistretti, pean na cześć elastyczności

Jego sfera działalności sięgała od łyżek po miasta, ale to właśnie na froncie krajowym wielki mediolański architekt i projektant miał najwięcej swoich legendarnych fal mózgowych. Obejmowały one pomysł zaprojektowania foteli i sof, które nadążają za ewoluującym stylem życia, przybierając różne formy i spełniając różnorodne funkcje za pomocą prostego dotyku lub ruchu.

Zaktualizowano 13 września 2023 r. Elementy tapicerskie zaprojektowane przez Vico Magistrettiego (Mediolan, 1920 – Mediolan, 2006) w drugiej połowie jego długiej i pełnej sukcesów kariery są elastyczne, wszechstronne i można je przekształcać (często dzięki ukrytemu mechanizmowi), reagując na zmieniające się wymagania codziennego życia, rygorystyczne z estetycznego punktu widzenia, a jednocześnie obdarzone zdrową szczyptą ironii. Pod koniec lat siedemdziesiątych, po zaprojektowaniu Maralungisofę dla Cassiny, która zdobyła nagrodę ADI Golden Compass Award i cieszyła się dużym zainteresowaniem, wielki architekt i projektant został zwolniony z własnej potrzeby – umeblowania małego mieszkania w Londynie, czegoś w rodzaju pied à terre, które pozostał podczas nauczania w Royal College of Art – aby zaprojektować gamę składanych i łatwych w transporcie mebli opartych na kombinacji drewnianych części o stałym przekroju. Była to kolekcja Broomstick , produkowana od 1979 roku przez niedawno powstałą firmę Alias  z Bergamo i składająca się z krzesła, stołu, fotela, wieszaka na ubrania i regału, które być może bardziej niż jakikolwiek inny projekt ucieleśniają jedną z ulubionych aforyzmów Magistrettiego, bardzo często przytaczanych przy omawianiu jego twórczości: „patrz na zwykłe rzeczy niezwykłymi oczami”.

Vico Magistretti, Regina d’Africa, tel. dzięki uprzejmości Fondazione Vico Magistretti

 

Nazwa, rzekomo zaproponowana przez amerykańskiego projektanta George’a Nelsona, nawiązuje do trzonka od miotły, przedmiotu codziennego użytku, taniego i solidnego, z którego wykonane są wszystkie elementy. Jego kształt wyznacza całą operację, podobnie jak inne, wcześniejsze doświadczenia, od zgromadzenia objets trouvés w różnych projektach braci Castiglioni po Proposta per un’Autoprogettazione Enzo Mariego [Propozycja samoprojektu]. Na przykład fotel Regina d’Africa [Królowa Afryki] ma wielką nazwę, która celowo kłóci się z jego prostotą – składane drewniane krzesło z wyściełanym płóciennym siedziskiem – i łatwością użytkowania.

Vico Magistretti, Ospite, ph. dzięki uprzejmości Campeggi

 

W latach 90. i 2000. kolejna stosunkowo nowa firma – Campeggi , założona w latach pięćdziesiątych XX wieku, ale która rozpoczęła współpracę z projektantami w 1979 r., kiedy Claudio Campeggi zdecydował się wprowadzić bardziej eksperymentalną linię do produkcji rozkładanych sof – okazała się idealnie pasować do seria projektów mebli, które można modyfikować w zależności od potrzeb i które wyróżniają się zabawnym charakterem. Sofa Ospite , wyprodukowana w 1996 roku, jest lekka i niezbyt nieporęczna, ma zaledwie 13 centymetrów grubości i jest gotowa w każdej chwili służyć jako łóżko awaryjne, po czym można ją ponownie złożyć, gdy gość wyjdzie.  Magellano (2004) czerpie inspirację z gestu, który zafascynował Magistrettiego, narzucając przykrycie na sofę lub fotel, aby ocenić jego efekt, a który zainspirował takżeSindbad ponad 20 lat wcześniej. W tym przypadku kolorowy dywanik, miękko rozciągnięty na elementarnej ramie krzesła, może zamienić go w sofę, szezlong lub łóżko gościnne.  Oblò , wprowadzony na rynek w 2005 roku w połączeniu żywych kolorów, zdominowanych przez „Magistretti Red”, ale dostępny również w wielu innych odcieniach, jest jednym z ostatnich mebli tego wielkiego projektanta i jest prawdziwym „transformatorem”. Duża okrągła poduszka obraca się na przegubie i może służyć jako oparcie lub zagłówek, przekształcając sofę w szezlong, łóżko pojedyncze lub podwójne. Nie ma standardowej, prawidłowej konfiguracji, a żadna funkcja nie dominuje nad innymi.

Vico Magistretti, Maui Soft Trevira, tel. dzięki uprzejmości Kartella

Dzięki swojej zakrzywionej sylwetce, która po odwróceniu wnęk i występów przypomina jeden z kamieni milowych skandynawskiego designu, gięte krzesło Maui ze sklejki Arne Jacobsena, zaprojektowane dla Kartell między 1995 a 1996 rokiem zapoczątkował nową erę krzeseł z tworzywa sztucznego o konstrukcji skorupowej, zaprojektowanych tak, aby udźwignąć ciężar człowieka bez konieczności stosowania żeberek i wzmocnień. Szkice przygotowawcze przechowywane w Archiwum Vico Magistretti są świadectwem „prostego” podejścia twórczego, którego kształt wyłaniał się naturalnie i intuicyjnie już na wczesnych etapach projektowania, choć później wymagał długiego procesu honowania i weryfikacji strukturalnej w fabryce. Wersja „miękka”, tapicerowana i pokryta tkaniną Kvadrat lub Trevira, została zaprezentowana w 2013 roku jako hołd dla zmarłego zaledwie kilka lat wcześniej, w 2006 roku mistrza.

AUTOR:  Giulii Marani